Opnamen zijn er in alle soorten en smaken, van ‘bagger tot
superieur’, u kent het wel….
Inmiddels neem ik 10 jaar op. In de achterliggende tijd is er veel
veranderd. Dit geld op zowel het technische als ook op het persoonlijke
vlak. Graag vertel ik u wat meer hierover en wat dit met mijn
muzikaliteit en opnamen heeft gedaan.
De eerste opnamen werden uitgevoerd met Samson Q1 en C01 microfoons. Het
mengtafeltje was van Spirit, een Folio Notepad. Het geheel was compact
en mee te nemen in een rugzak. Een paar kleine statiefjes mee en opnamen
werden mogelijk op alle plaatsen.
Ik maakte met organisten, bekenden en vrienden regelmatig een trip naar
een locatie in Nederland, België of Duitsland en de opnameapparatuur
ging natuurlijk mee.
We hadden veel plezier op de dag zelf, maar het was achteraf ook leuk om
terug te horen op cd wat was uitgevoerd en hoe het klonk.
Vanzelfsprekend was de kwaliteit geen professionele, maar het resultaat
mocht er best zijn. Thuis nog wat ´oppoetsen´ in de computer, want zo
gaat dat toch vaak? Nietwaar?!
Gaandeweg de jaren kwam ik er achter dat er meer op de markt was dan een
paar Samson microfoons en al snel kwamen de Røde microfoons in beeld.
Vooral de NT2 microfoon beviel me wel. Voortaan werden deze microfoons
meegenomen. Ook op het gebied van materieel en kabels werden
verbeteringen doorgevoerd. Zodoende was het geen rugzak vol meer als
uitrusting, maar een auto vol!
Op een concert van Anton Doornhein in Dordrecht raakte ik in gesprek met
Marcel van den Tol. Hij nam ook op met Rødes, had een Mackie mengtafel
en een Fostex harddiskrecorder.
U snapt wel dat na dat gesprek op het concert nog vele afspraken volgden
en we tijdens projecten met elkaar meegingen, wat overigens nu nog
steeds gebeurt.
Van Marcel heb ik veel geleerd over het opnamevak en de plaatsing van
microfoons. Hij heeft namelijk goede oren en uitstekend gevoel voor
geluidsregistratie, de belangrijkste ingrediënten in het opnamevak.
Rond 2006 werd er contact gelegd met Ad van Medevoort van Audioart voor
het modificeren van de apparatuur. Veel winst uit de onderneming werd
geïnvesteerd in het verbeteren van het materieel. Het resultaat hiervan
is dat de microfoons en de mengtafel klanktechnisch zeer transparant
klinken! Zowel het analoge als het digitale circuit is sterk verbeterd.
Als laatste zijn er aanpassingen aan de voedingen van de apparatuur
gedaan, zodat het klinkt als nooit tevoren! Microfoonkabels van Tasker
met Neutrik pluggen zijn met verzilverd tin door Marcel van den Tol
gesoldeerd om een optimaal resultaat te garanderen.
Over de computer en de Firewire kaart in de Mackie was ik qua klank en
stabiliteit niet te spreken. Het was vaak instabiel en ook
klanktechnisch was het vrij ‘dunnetjes’. Medio 2007 heb ik dan ook een
Fostex harddiskrecorder in gebruik. Ook deze is compleet gemodificeerd
en klinkt puntgaaf.
Na vele jaren van investeren aan de opnamekant is dat dus volledig
geperfectioneerd.
Sinds 2009 werk ik met de vM C1000 (van Medevoort) groot membraan
microfoons. Het resultaat hiervan is dat de opnamen nog mooier en
transparanter klinken. De kerk hoor je volledig in al haar akoestische
klanken terug en ook de natuurgetrouwheid van de muziek is optimaal. De
plaatsing van het geluid en de dynamiek zijn zonder meer optimaal te
noemen.
De opnamen zijn met de bij Audioart gekochte apparatuur een genot om
naar te luisteren! De nieuwe mastering studio is, naast de gebruikelijke
digitale apparatuur, voor de analoge afluistering ingericht met 5x vM
DD5.0a actieve monitor, 2x vM DWa Custom Made actieve subwoofer, vM
CA660 multi channel voorversterker en de vM SA350 multi channel combi
speler. Vanzelfsprekend is de bekabeling uitgevoerd met vM Silver Cable.
De zwaarste tonen van orgelmuziek (rond de 10 Hertz), maar ook alle
andere (klassieke) muziek, van solist tot groot orkest, is te
beluisteren met een compleet frequentiebereik en er zijn geen fasefouten
of andere onaangenaamheden aanwezig.
De ontspannenheid waarmee lage, midden en hoge tonen uit de luidsprekers
komen zorgen voor luistergenot tot in de kleine uurtjes. En moe wordt je
er niet van, begin je eenmaal met afspelen, dan blijf die speler
draaien!
Vanaf 2010/2011 wil ik me graag verder gaan concentreren op surround
muziek opnemen en uitgeven om het geheel een nog natuurgetrouwere sound
te geven. Tenslotte hoor je in een ruimte ook reflecties van alle kanten
en niet alleen van voren. Welke geluidsdrager de muziek van de toekomst
gaat worden is nog niet geheel duidelijk. Helaas zijn waardevolle zaken
zoals de SACD op zijn retour. Meerkanaals opnamen zijn gelukkig nog
altijd mogelijk, dus in een zodanige kwaliteit zijn deze ook op de harde
schijf te bewaren.
In de afgelopen 10 jaar is veel ervaring opgedaan op alle fronten.
Opnemen, editen, mixen en uitgifte van cd´s is mijn vakmanschap
geworden.
Geniet echter vooral waarvoor dit alles bedoeld is: Het zo natuurgetrouw
mogelijk weergeven van muziek, waarbij de muziek (en tekst) zelf hun
boodschap uitdragen!