Interview Pixility DVD Authoring Studio
´van Medevoort in professionele dvd-authoring´
Pixility is een dvd-authoring studio, die is gevestigd in het voormalige
Polygram studiocomplex in Baarn. Om de geluidskwaliteit van de dvd´s
kritisch te kunnen beoordelen, is ingezet op de professionele apparatuur
van van Medevoort. Dat geeft het bedrijf een belangrijke referentie die
borg staat voor een optimaal geluid bij de eindgebruiker van de dvd.
Hieronder een gesprek met Sander van der Heide en Richard Burne, de
oprichters van Pixility. Ze vertellen over dvd-authoring, over het werk
voor klanten als de Golden Earring, Marco Borsato, Bløf en Bernard
Haitink en de kwaliteit van het van Medevoort audio systeem.
* Wat is dvd-authoring?
Het bedrijf heet Pixility en wij doen alles dat te maken heeft met video
en dvd- authoring. In principe de hele weg naar de dvd toe. Authoring is
het in elkaar zetten van de verschillende deeltjes van de dvd. Het
opnemen van de video, het encoderen van het geluid, het encoderen van de
video, menu’s maken en dat allemaal aan elkaar linken.
*Hoe kom je aan klanten?
Wij komen allebei uit de audio-wereld en daar werkten we al veel met
platenmaatschappijen. Dat zijn dan ook onze eerste klanten. Dat bouwt
zich dan verder uit en via via komen de klanten dan binnen. Richard is
drie jaar geleden begonnen met zijn eigen bedrijf in audio en ik ben al
iets langer bezig. We deden al mastering van cd’s. Er kwamen steeds
vragen of we iets met video deden en hoe het zit met de mastering van
dvd’s. Ik kwam veel fouten in dvd’s tegen. Dat irriteerde. Je neemt de
audio dan heel goed op en aan het einde wordt het verknald in de
authoring van de dvd. Het geluid is dan te zacht of er is verschil
tussen dts en dolby. We hadden de gedachte dat het beter zou kunnen en
zo is Pixility ontstaan. We zijn anderhalf jaar geleden begonnen. Het
was eigenlijk toeval. Als je al bezig bent met het hele proces en er
komen vragen denk je: laten we het maar oppakken. Er komen steeds meer
klanten. Onder andere de Golden Earring en alléén omdat ik al vaker de
mastering heb gedaan. Het scheelt heel veel werk om alles in één ruimte
te doen. Je hoeft dan niet allemaal banden door te sturen. Alles zit in
één systeem met dezelfde referentie.
*Met goedkope authoring software kan iemand ook thuis een dvd maken.
Wat is jullie toegevoegde waarde?
Tja, wat moet ik daar nou op zeggen? Als je op vakantie bent gegaan en
je maakt een leuk dvd’tje, daar is niets op tegen. Het is hetzelfde als
een html-programmaatje waar je snel een website mee kunt maken. Als je
erachter kijkt is de source-code eigenlijk een puinhoop. Met die
dvd-programaatjes is het hetzelfde. In die hele structuur zitten zoveel
problemen. Sommige mensen weten niet eens dat je met geheugens in een
dvd-speler kunt werken. Er zijn acht vrije geheugens. Die goedkope
programma’s doen daar niets mee. Als je zeker wilt weten dat alles
klopt, zodat er geen ondertitels wegvallen, het systeem bij de keuze uit
een menu naar stop gaat en de hele structuur van de knoppen kloppend
moet zijn, dan gaan klanten toch naar een beter authoringbedrijf toe.
*Jullie bedrijf is niet een traditionele studio waar je impressed
bent door de hoeveelheid hardware. Wat heb je nou nodig voor zo’n
bedrijf?
Een computer is natuurlijk het allerbelangrijkste. Hiernaast, in de
“machinekamer”, hebben we de meeste apparatuur neergezet. Je wilt een
lekkere ruimte hebben om te werken, zonder rumoerige ventilatoren van computers.
Als je een tape-machine hebt, kun je die vanaf de computer bedienen. Je
kunt hier wel een rack neerzetten, maar dat geeft veel lawaai. Je hebt
ook een digibeta machine nodig, omdat er veel in dit formaat aangeleverd
word. We huren natuurlijk ook veel machines in. Veel belangrijker is om
een referentie- controleruimte te hebben. Bij veel bedrijven controleren
ze dingen door ergens een speakertje op te hangen. Dan klopt er iets
weer niet. We willen in ieder geval dat alles klopt.
*Jullie hebben een heel bijzondere audio-setup?
Een van de belangrijkste dingen is dat authoring vaak een sluitpost is
op de hele produktie. Als er al een budget van honderduizend euro is
besteed, bijvoorbeeld in video en licht tijdens de opname, dan werd er
nog even gecontroleerd op kleine luidsprekertjes of het middenkanaal
klopt. We hebben in ieder geval contact opgenomen met Ad (van Medevoort)
om te vragen wat er nodig is om hier op te stellen. Vervolgens kwam Ad
met de DD5.0 actieve luidspreker. (Daarvan staan er vijf, aangevuld met
van Medevoort actieve subwoofers. Die hele luidsprekerbezetting wordt
aangestuurd door een van Medevoort zeskanalen voorversterker en een
multichannel schijfspeler. De electronica is gefilterd met van Medevoort
lichtnetfilters en aangesloten met bekabeling van hetzelfde merk.)
*Hoe weet je nou, als je hier luistert, dat het bij de klant ook goed
klinkt?
Dit is onze referentie zoals we het willen hebben. Als het hier goed
klinkt, is het ook goed bij onze klanten. Het klinkt hier zelfs vaak
beter dan dat ze elders gewend zijn. We kunnen hier ook goed bepalen hoe
het laag is en of de achterweergevers te hard of te zacht staan. We
hebben in ieder geval het resultaat op een aantal andere sets gechecked.
Dat werkt weer terug en dan weet je dat het hier goed is, wat mede
blijkt uit het enthousiasme van onze klanten.
We meten ook wel reacties van eindgebruikers. Als je een release hebt
gedaan krijg je al snel terug of het wel of niet goed klinkt. Bij een
forum moet je wel uitkijken met de reacties. Vaak blijkt dat mensen de
boel verkeerd inregelen.
*Wat heb je hier aan de ruimte gedaan om het goed te krijgen?
De structuur en de laagabsorptie is al door Polygram geplaatst. Dat is
dus een gegeven. We hebben samen met Ad de luidsprekers neergezet. Het
was helemaal kaal en we zijn gewoon gaan luisteren. Met de ervaring van
Ad hebben we de problemen verholpen die in het midlaag zaten. Daarna
zijn we met de eerste reflekties bezig gegaan. Dat werkt hier ideaal met
die verschuifbare gordijnen. We hebben hier wel elke week gezeten. (Ad
voegt toe dat je in deze gehuurde ruimte niet rigoreus mag gaan
verbouwen.). Het is wel leuk dat het geluid erg kan veranderen door
wijziging van slechts kleine details.
*Waar staat Pixility over vijf jaar?
Daar hebben we het al vaker over gehad. Weet je, er is best concurrentie
in de dvd-markt. Dat zijn vaak grote bedrijven die véél mensen in dienst
hebben. Ze moeten dus gewoon omzet maken. Er zitten accountmanagers die
alleen maar bezig zijn om klussen binnen te halen. En het liefst een
grote Universal die achthonderd dvd’s op jaarbasis komt doen. Je kunt ze
goedkoop wegzetten en er is vervolgens weinig controle op. Daardoor
sluipen die fouten weer binnen. Daar willen we niet naartoe. We willen
straks niet met z’n twaalfen zitten en de druk hebben om iedereen aan
het werk te houden. We worden nu nog steeds gevraagd, hoewel we ook de
probleemgevallen op ons afgestuurd krijgen. Als het helemaal niet lukt,
mogen wij er nog wat van maken in twee dagen tijd. Daar moeten we nog
even uit zien te komen. Met Golden Earring en Bernard Haitink weten we
dat al maanden van tevoren en dan zitten we helemaal in het proces. Bij
zoiets staat het geluid ook helemaal voorop. We hebben (bijvoorbeeld
voor Haitink) surround gemaakt door gebruik te maken van een
convolutie-galm met de originele akoestiek van het concertgebouw. We
hebben er vier kanalen van gemaakt, dat werkte het beste voor dit
materiaal. Maar, terugkomend op de vraag, het is de bedoeling dat we de
leuke projekten binnenhalen. Straks krijgen we HD-DVD en Blue Ray en dat
is ook allemaal interessant.
*Verliezen jullie straks geen terrein?
Voor vijfhonderd euro koop je een computertje waar je audio mee kan
doen. Maar, als je het goed wilt doen moet je gewoon de kennis en
ervaring hebben. Je moet weten wat je met die tools kan doen. Dat is
onze toegevoegde waarde. Op het filmfestival zie je dingen die gewoon in
iMovie zijn gemaakt. Maar dan gaat het toch om degene die uit dertig
uur iets knipt waardoor jij uit je stoel valt. We merken nu dat we
gebeld worden voor de produktie van twintig dvd’s, door mensen die
hetzelfde setje als wij hebben. Ze komen er alleen niet uit en vragen of
we komen helpen. We vragen dan of ze bij ons langskomen in de studio.
*Nog naar alternatieven gekeken voor van Medevoort?
We hebben bij Polyhymnia natuurlijk te maken met B&W. Daar hebben we
bewust niet voor gekozen, omdat het hele pand door B&W gesponsored
lijkt. Dat is uiteindelijk ook zo en er gaat ook veel tijd zitten in het
luisteren naar al die modellen. We vonden de grootte en de prijs niet
passen. Het zijn hele mooie luidsprekers, maar je betaald ook voor de
naam. We moeten een ‘tusseninweg’ hebben, omdat er ook veel met video
wordt gedaan. De prijs/kwaliteitsverhouding van de van Medevoort
luidsprekers is natuurlijk super. Het is iets anders dan Genelec, Tannoy,
JBL en de vanzelfsprekende merken waar iedereen altijd automatisch naar
grijpt. Mensen die hier komen luisteren zijn zeer enthousiast. Dan kun
je zeggen: nou, ga het zelf eens een keertje testen.
Interview en tekst: Ruud Jonker
|
|
Pixility Authoring Studio:
www.pixility.nl
Van Medevoort: www.vanmedevoort.nl
Audioart: www.audioart.nl |