Interview met Marc van Mourik (Mamoumusic.com)
Mamou Music is het label van componist en sounddesigner Marc van Mourik.
Na een aantal jaren in Haarlem gewerkt te hebben, is sinds 2011 zijn
projectstudio gevestigd Utrecht. Zowel aan de bouw als aan de apparatuur
is veel aandacht besteed om tot een zo betrouwbaar mogelijk geluidsbeeld
te komen. We spraken met Marc over zijn huidige werk en studio.
Werk je in de studio alleen of met collega's?
In principe werk ik als zzp-er vanuit mijn studio, maar contact met
creatieve collega’s en klanten vind ik zeer belangrijk. Veel van mijn
klanten weten al dat de nieuwe studio ook een prettige brainstormplaats
is. Veel creatieve dagen beginnen dan ook ongedwongen met een goede
cappuccino, waarna we in de studio de resultaten kunnen uitwerken.
De les die ik geleerd heb tijdens mijn tijd aan de HKU is: Feed the
musicians. Een spreuk die mij als muzikant en ware koffieliefhebber
natuurlijk als muziek in de oren klinkt.
Ook treed ik geregeld op als pianist in verschillende
theatergezelschappen.
Hoe ziet jouw klantenkring er uit?
Mijn klantenkring is vrij divers. Ik werk bijvoorbeeld voor
animatoren, filmmakers, regisseurs, yogaleraren en life style experts,
allemaal mensen die voor een bedrijf, merk of filosofie een pakkend
muziekstuk willen hebben dat daar geheel op is afgestemd.
Daarnaast produceer ik ook veel muziek voor autonome projecten en stock
libraries.
Life style experts?
Mijn muziek kan naast pakkend en filmisch ook heel erg rustgevend
klinken. Dat is waar bijvoorbeeld personal trainers- en coaches,
meditatieleraren of yogaleraren graag gebruik van maken ter
ondersteuning van hun filosofie. Voor mij een zeer geliefd terrein omdat
ik mijzelf ook bezig houd met verschillende yoga- en meditatievormen. Ik
weet dat creëren vanuit een bepaald bewustzijnsniveau hoorbare
resultaten oplevert in mijn werk. Je zou het een soort spirituele
ervaring kunnen noemen, een staat van bewustzijn in het hier en nu.
Kun je een voorbeeld noemen?
Ik zeg voor de grap wel eens dat mijn mooiste composities ontstaan
terwijl ik televisie kijk. Dat stamt nog uit de periode van mijn eerste
zolderkamerwoning waar ik vanaf mijn set-up uitzicht had op de
televisie. Als ik dan ‘s avonds een beetje zat te improviseren, terwijl
ik met een half oog naar talkshow keek, hoorde ik de mooiste en meest
verassende klanken onder mijn vingers vandaan komen. Puur omdat ik dan
niet met het muziek maken an sich bezig was, zonder na te denken over
akkoordopvolgingen en wat er wel en niet hoorde. Pure muziek, gecreëerd
vanuit het onderbewustzijn. En dat kun je als luisteraar feilloos horen.
Dus je hebt uren aan puur materiaal op de plank liggen?
Ja, hoewel ik lang niet al deze sessies ook daadwerkelijk heb
opgenomen. Vaak komt en gaat zoiets heel snel, nog voor je bedenkt dat
je eigenlijk een recorder scherp had moeten zetten. Wel heb ik, door mij
in allerlei filosofieën te verdiepen, steeds meer leren openstaan voor
het moment van creatie. Eigenlijk als een vorm van meditatie. Door hier
bewust mee om te gaan tijdens het creatieve proces, kan ik de toegang
tot het pure steeds beter vinden.
En dan de keuze voor Van Medevoort, zit daar ook een filosofie
achter?
Doordat ik Ad en zijn team in de loop der jaren goed heb leren
kennen, weet ik dat er achter ieder vM logo een duidelijke filosofie
schuilt, gebaseerd op talloze voorbeelden uit de natuur. Alleen al Ad’s
passie voor organische vormen en natuurlijke getallenreeksen laten dat
mijns inziens duidelijk zien en horen.
Aansluitend op mijn eigen filosofie is het voor mij belangrijk dat een
systeem een bepaalde rust uitstraalt, dus helemaal in balans is, zowel
van binnen als van buiten. Sinds de tijd dat ik tijdens mijn stage bij
Audioart mijn eerste vM set samenstelde, ben ik iedere keer weer verrast
over de rust van het geluidbeeld dat een vM product uitstraalt. Voor het
eerst ervoer ik het fenomeen om bij wijze van spreken “om de muzikanten
heen te kijken”. Een dergelijk gebalanceerd geluidsbeeld is alleen
mogelijk als alle componenten optimaal samenwerken en afgesteld zijn.
Hoe ziet de huidige opstelling er uit?
In de nieuwe studio staan nu twee prachtige knalgele actieve
DD5.0’s. Deze luidsprekers (tot voor kort eigendom van wijlen Onno
Scholtze, red.) zijn een enorme stap voorwaarts voor mijn werk. Het is
nu mogelijk om mixen nog beter te beoordelen van sub-laag tot in de
allerhoogste regionen. Het laag klinkt heerlijk strak en nergens klinkt
een gebied overheersend. Dat is heerlijk om mee te werken en zeer
betrouwbaar. De DD5.0 worden gevoed via speciale vM Silver Cable
signaalkabels.
Ook de akoestische afwerking van de studio draagt natuurlijk een
belangrijk steentje bij aan de luisterervaring. Omdat de studio in een
jaren ’30 woning is gerealiseerd, was een goede isolatie erg belangrijk.
De redelijk zwaar uitgevoerde doos-in-doos constructie geeft de studio
een prettige basisklank, zonder veel akoestische reflectie. Door middel
van strategisch geplaatste diffusers en speciale grove leemstuc wanden
zijn ook bepaalde probleem frequenties aangepakt.
Waar vind ik meer informatie over Mamou Music?
Op mijn website
www.mamoumusic.com vind je voorbeelden van projecten waarvoor
ik muziek gemaakt heb en op iTunes en Youtube door te zoeken op Marc van
Mourik.
|
|
|