Drop Down Menu
 

 
Interview met Marc van Mourik (Mamoumusic.com)

Mamou Music is het label van componist en sounddesigner Marc van Mourik. Na een aantal jaren in Haarlem gewerkt te hebben, is sinds 2011 zijn projectstudio gevestigd Utrecht. Zowel aan de bouw als aan de apparatuur is veel aandacht besteed om tot een zo betrouwbaar mogelijk geluidsbeeld te komen. We spraken met Marc over zijn huidige werk en studio.

Werk je in de studio alleen of met collega's?
In principe werk ik als zzp-er vanuit mijn studio, maar contact met creatieve collega’s en klanten vind ik zeer belangrijk. Veel van mijn klanten weten al dat de nieuwe studio ook een prettige brainstormplaats is. Veel creatieve dagen beginnen dan ook ongedwongen met een goede cappuccino, waarna we in de studio de resultaten kunnen uitwerken.
De les die ik geleerd heb tijdens mijn tijd aan de HKU is: Feed the musicians. Een spreuk die mij als muzikant en ware koffieliefhebber natuurlijk als muziek in de oren klinkt.
Ook treed ik geregeld op als pianist in verschillende theatergezelschappen.

Hoe ziet jouw klantenkring er uit?
Mijn klantenkring is vrij divers. Ik werk bijvoorbeeld voor animatoren, filmmakers, regisseurs, yogaleraren en life style experts, allemaal mensen die voor een bedrijf, merk of filosofie een pakkend muziekstuk willen hebben dat daar geheel op is afgestemd.
Daarnaast produceer ik ook veel muziek voor autonome projecten en stock libraries.

Life style experts?
Mijn muziek kan naast pakkend en filmisch ook heel erg rustgevend klinken. Dat is waar bijvoorbeeld personal trainers- en coaches, meditatieleraren of yogaleraren graag gebruik van maken ter ondersteuning van hun filosofie. Voor mij een zeer geliefd terrein omdat ik mijzelf ook bezig houd met verschillende yoga- en meditatievormen. Ik weet dat creëren vanuit een bepaald bewustzijnsniveau hoorbare resultaten oplevert in mijn werk. Je zou het een soort spirituele ervaring kunnen noemen, een staat van bewustzijn in het hier en nu.

Kun je een voorbeeld noemen?
Ik zeg voor de grap wel eens dat mijn mooiste composities ontstaan terwijl ik televisie kijk. Dat stamt nog uit de periode van mijn eerste zolderkamerwoning waar ik vanaf mijn set-up uitzicht had op de televisie. Als ik dan ‘s avonds een beetje zat te improviseren, terwijl ik met een half oog naar talkshow keek, hoorde ik de mooiste en meest verassende klanken onder mijn vingers vandaan komen. Puur omdat ik dan niet met het muziek maken an sich bezig was, zonder na te denken over akkoordopvolgingen en wat er wel en niet hoorde. Pure muziek, gecreëerd vanuit het onderbewustzijn. En dat kun je als luisteraar feilloos horen.

Dus je hebt uren aan puur materiaal op de plank liggen?
Ja, hoewel ik lang niet al deze sessies ook daadwerkelijk heb opgenomen. Vaak komt en gaat zoiets heel snel, nog voor je bedenkt dat je eigenlijk een recorder scherp had moeten zetten. Wel heb ik, door mij in allerlei filosofieën te verdiepen, steeds meer leren openstaan voor het moment van creatie. Eigenlijk als een vorm van meditatie. Door hier bewust mee om te gaan tijdens het creatieve proces, kan ik de toegang tot het pure steeds beter vinden.

En dan de keuze voor Van Medevoort, zit daar ook een filosofie achter?
Doordat ik Ad en zijn team in de loop der jaren goed heb leren kennen, weet ik dat er achter ieder vM logo een duidelijke filosofie schuilt, gebaseerd op talloze voorbeelden uit de natuur. Alleen al Ad’s passie voor organische vormen en natuurlijke getallenreeksen laten dat mijns inziens duidelijk zien en horen.
Aansluitend op mijn eigen filosofie is het voor mij belangrijk dat een systeem een bepaalde rust uitstraalt, dus helemaal in balans is, zowel van binnen als van buiten. Sinds de tijd dat ik tijdens mijn stage bij Audioart mijn eerste vM set samenstelde, ben ik iedere keer weer verrast over de rust van het geluidbeeld dat een vM product uitstraalt. Voor het eerst ervoer ik het fenomeen om bij wijze van spreken “om de muzikanten heen te kijken”. Een dergelijk gebalanceerd geluidsbeeld is alleen mogelijk als alle componenten optimaal samenwerken en afgesteld zijn.

Hoe ziet de huidige opstelling er uit?
In de nieuwe studio staan nu twee prachtige knalgele actieve DD5.0’s. Deze luidsprekers (tot voor kort eigendom van wijlen Onno Scholtze, red.) zijn een enorme stap voorwaarts voor mijn werk. Het is nu mogelijk om mixen nog beter te beoordelen van sub-laag tot in de allerhoogste regionen. Het laag klinkt heerlijk strak en nergens klinkt een gebied overheersend. Dat is heerlijk om mee te werken en zeer betrouwbaar. De DD5.0 worden gevoed via speciale vM Silver Cable signaalkabels.

Ook de akoestische afwerking van de studio draagt natuurlijk een belangrijk steentje bij aan de luisterervaring. Omdat de studio in een jaren ’30 woning is gerealiseerd, was een goede isolatie erg belangrijk. De redelijk zwaar uitgevoerde doos-in-doos constructie geeft de studio een prettige basisklank, zonder veel akoestische reflectie. Door middel van strategisch geplaatste diffusers en speciale grove leemstuc wanden zijn ook bepaalde probleem frequenties aangepakt.

Waar vind ik meer informatie over Mamou Music?
Op mijn website www.mamoumusic.com  vind je voorbeelden van projecten waarvoor ik muziek gemaakt heb en op iTunes en Youtube door te zoeken op Marc van Mourik.